Fotoğrafçılık kursu ve kompozisyon kuralları

Fotoğrafçılık kursu ve kompozisyon kuralları

DSC_2623-001

Bu yazımda fotoğrafa henüz yeni atılanlanlar için temel fotoğrafçılık konuları arasında en önemli konulardan biri olan kompozisyon kurallarını kısaca anlatacağım. Fotoğrafçılık kursu atölyelerine katılarak da kursun eğitmeninden fotoğraftaki kompozisyon kurallarını bu kuralların fotoğrafa olan etkisini öğrenmeniz mümkün. Fotoğrafçılık kursunda eğitmeninizden dinleyeceğiniz bu kuralları iyice kavradıktan sonra ise uygulayıp uygulamamak sizin tercihinize kalıyor. Şimdi gelin kompozisyon kurallarına kısaca bir göz atalım.

Altın oran yani 1/3 Kuralı: Altın oran yani 1/3 kuralı çok eski bir kural olmakla birlikte oldukça anlaşılır bir kuraldır. Fotoğraf karesinin 3 yatay 3 dikey eşit parçalara bölündüğünü hayal edin. Hatta bu eşit parçaları görebilmemiz için cep telefonlarımızda ve DSLR makinelerde de çeşitli ayarlar bulunmakta. İşte biz bu eşit parçaların kesişim noktalarından herhangi birine nesne ya da modelimizi yerleştirerek modelimizin ya da nesnemizin daha da etkileyici ve ilgi çekici olmasını sağlıyoruz. Kısacası fotoğraf karesindeki kesişim noktalarından herhangi birine objenizi yerleştirerek izleyicinin ilgisini anında objeye yönlendirmiş olursunuz. Fotoğrafçılık kursu eğitmeniniz size altın oran kuralını kursta teorik ve uygulamalı olarak da anlatacaktır.

Çizgilerin kullanımı: Fotoğrafta çeşitli çizgileri kullanmak (yatay-eğik vs) izleyicinin bakışını direk ilgi merkezlerinden birine yerleştirdiğiniz objeye çekebilir. Özellikle fotoğrafçılıkta ard arda giden çizgileri kullanmak ile ilgiyi anında objeye yöneltmeniz mümkün.

Ritim: Ard arda sıralanan aynı ya da birbirine benzeyen objeler fotoğrafta ritim duygusunu oluşturur.

Perspektif: Fotoğrafta uzayıp giden ya da giderek küçülen çizgiler fotoğrafta perspektif etkisi oluşturmaktadır. Doğrusal ve hacimsel perspektifler fotoğrafa üçüncü boyut etkisi de katmakta.

Çerçeve kullanma: Fotoğrafta çerçeve kullanımını bir örnek ile açıklayalım. Örneğin bir manzaranın fotoğrafını çekerken çevresiyle olan ilişkisini de fotoğraf karesinde yansıtmak fotoğrafımızın etkileyiciliğini arttıracaktır. Bir deniz manzarasını çevresindeki kayaları çerçeve olarak kullanarak çekmek ya da bir sokağı odanızın penceresinden fotoğraflarken pencerenizi de çerçeve olarak kullanmanız fotoğraflarınızdaki etkileyiciliği arttıracaktır. Fotoğrafta çerçeve kullanmak izleyicinin de gözüne hoş gelecektir aynı zamanda. Fotoğrafçılık kursu eğitmeniniz de çerçeve kullanımı ile ilgili sizi teorik ve uygulamalı olarak bilgilendirecektir zaten. Son olarak fotoğraflarınızda çerçeve kullanırken dikkat etmeniz gereken bir şey var. O da odağı istediğiniz yere yani doğru bölgeye yapmaya dikkat etmelisiniz.

Doku: Fotoğrafta çeşitli objelerin ayrıntılarını, yapısını kısacası dokusunu vermek izleyici ve fotoğrafınız üzerinde farklı bir etki yaratabilir. Doku fotoğrafları çekmeye ilk olarak duvarlar, yapraklar ve taşlar ile başlayabilirsiniz.

Bakış-Gidiş Boşluğu: Fotoğraf çekerken modelinizin ya da objenizin gidiş ve bakış yönü hangi yöndeyse o yöne daha fazla yer ayırabilirsiniz. Bakış-gidiş yönü kuralı, hala birçok fotoğrafçının uyguladığı ve dikkat ettiği bir kuraldır.

Sadelik: Fotoğrafta bir konuyu ya da düşünceyi en az öğe ile anlatmak çoğu zaman daha etkili olmuştur. İzleyici üzerinde kafa karışıklığı yaratmamak adına sade fotoğraflar çekebilir, fotoğraflarınızdaki mesajı kolaylıkla izleyiciye ulaştırabilirsiniz. Ayrıca sade fotoğraflar çekmek adına arka fona da dikkat etmelisiniz. Arka fonun modelinizin ya da nesnenizin önüne geçmemesi gerekir. Bu yüzden fotoğraf çekerken sade arka planlar seçmeli, ya da fotoğrafta alan derinliğini azaltarak karışık bir görünümü engellemelisiniz.

Fotoğrafçılık kursu alarak fotoğraftaki kompozisyon konularını teorik ve uygulamalı olarak öğrenebilir, bu kuralları dilerseniz fotoğraflarınızda uygulayabilirsiniz.

Melike Çetin

Published by Melike Çetin

Melike ÇETİN/ Kadir Has Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım programında öğrenimine devam ediyor. NKFA ve PhotoLine Dergisi'nde asistanlık görevini, PhotoPlay'de ise İçerik Editörlüğü görevini yürütmekte. 2012 yılından beri fotoğrafçılıkla ilgileniyor ve sokak fotoğrafçılığında ilerlemeyi istiyor.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir